Kwaliteitsimpuls Voor- en Vroegschoolse Educatie
Ieder kind ontwikkelt zich op zijn of haar eigen manier en tempo. De één spreekt met 2 jaar al hele zinnen uit, terwijl de ander op die leeftijd nog moeite heeft met het vormen van woordjes. Dat geldt ook voor allerlei andere ontwikkelgebieden zoals motorisch of sociaal emotioneel. Op zich zorgt een (lichte) taal- of ontwikkelachterstand op een jonge leeftijd nog niet voor zoveel problemen (de één is nu eenmaal sneller dan de ander), maar het is wel belangrijk dat het kind hier in de toekomst geen hinder van ondervindt. Sommige kinderen hebben daarom bij een (dreigende) achterstand een extra steuntje in hun rug nodig. Deze kinderen kunnen vanaf 2 jaar meedoen aan Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).
Wat is opgroeien in een kansrijke omgeving?
VVE is een speciaal programma om achterstanden bij kinderen te voorkomen of te verminderen. Voor kinderen tussen de 2-4 jaar wordt VVE aangeboden op de kinderopvang (voorschoolse educatie). Voor kinderen tussen de 4-6 jaar wordt VVE aangeboden in groep 1 en groep 2 van de basisschool (vroegschoolse educatie).
Door VVE worden kinderen beter voorbereid op de start van de basisschool met een positief effect op hun ontwikkeling en verdere (school)loopbaan. De ontwikkelingen van kinderen worden doorlopend gevolgd door een samenwerking tussen ouders, het CJG, de kinderopvang en het basisonderwijs.
De werkgroep doorgaande lijnen bevorderd en bewaakt deze samenwerking, en de kwaliteit en werkafspraken binnen de VVE. Alle partners werken hard aan een kwaliteitsimpuls VVE onder begeleiding van de IJsselgroep. Dit heeft al geleid tot mooie ontwikkelingen:
Er zijn meer thema’s waar de komende maanden en jaren aandacht voor zal zijn. Bijvoorbeeld de resultaatafspraken VVE, het herijken van het kwaliteitskader VVE, werkprocessen en een kwaliteitsdialoog.
- Tweejaarlijkse netwerkbijeenkomsten VVE voor het CJG, de kinderopvang en het basisonderwijs. Centraal staat het uitwisselen van kennis, ervaringen en verbeterpunten. Tevens is het een mooie gelegenheid om elkaar beter te leren kennen, elkaars taal beter te begrijpen en stil te staan bij de gezamenlijke visie op VVE.
- Er is onlangs een kwartiermaker VVE gestart welke nauw betrokken is bij de kwaliteitsimpuls en de daadwerkelijke uitvoering van VVE. De kwartiermaker is de verbindende factor om ervoor te zorgen dat de basis stevig staat en er een kwaliteitsdialoog plaats gaat vinden in de doorgaande lijn.
- Er volgt een convenant waarin alle partners de handen ineen slaan voor een gezamenlijke visie en uitgangspunten m.b.t. (de uitvoering van) de VVE. De verwachting is dat deze eind juni ondertekent is.
- De Peutermonitor van Innovatie nul13. Deze digitale monitor geeft op verscheidene manieren inzichten in het (non)bereik van peuters in de VVE. Dit leidt tot waardevolle sturingsinformatie voor werkprocessen, beleid en kwaliteit. De implementatie van deze monitor zit in de laatste fase waarbij de verwachting is dat eind juni de eerste dashboards beschikbaar zijn.
Er zijn meer thema’s waar de komende maanden en jaren aandacht voor zal zijn. Bijvoorbeeld de resultaatafspraken VVE, het herijken van het kwaliteitskader VVE, werkprocessen en een kwaliteitsdialoog.